Moja rodzina – piszemy książkę

0
420
Reading Time: 3 minutes

Temat związany z rodziną i jej członkami jest jednym z pierwszych omawianych w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Zazwyczaj dzieciaki są już dość dobrze zaznajomione z nazwami członków rodziny, więc naturalnie powstaje szansa poszerzenia tematu rodziny. Uwielbiam mieć takie możliwości, bo chętnie daje uczniom zadania (z pozoru) zbyt trudne jak na ich poziom.

Będziemy pisać książkę

Tym razem na zajęciach dotyczących rodziny wesoło oznajmiłam, ‘Będziemy dziś pisać książkę’. Popatrzyli na mnie lekko zmieszani, a u niektórych uczniów widziałam nawet lekkie przerażenie. Rozbawiło mnie to nieco, ale dla dobra sprawy musiałam udawać niewzruszoną 😉 Po chwili obserwowania dzieciaków dodałam, ‘Ale najpierw musimy przeczytać książkę’. Tak jak się spodziewałam, usłyszałam komentarze w stylu, ‘Ale Pani Paulino, my jeszcze po polsku nie umiemy czytać/pisać’, ‘Jak mamy to zrobić po angielsku?!’
Zrzuciłam zdawkowo, że jeszcze się zdziwią na koniec zajęć.

Książka jako inspiracja i model

Zebrałam dzieciaki na naszym dywanie z tyłu klasy i pokazałam im książkę. Cóż, to nie do końca była książka. Wydrukowałam kilka stron, które znalazłam na ESL Kids Stuff.com o potworze i jego rodzinie. Pokazałam im tę historię i pomogłam w ‘przeczytaniu’ jej. Uczniowie opisywali to, co widzą na obrazkach przy użyciu struktury ‘This is….’ I porozmawialiśmy trochę o kolorach i częściach ciała potworów z książki.
Miałam nieodparte wrażenie, że dzieciaki były zadowolone z siebie. W końcu były w stanie sami przeczytać książkę (chociaż było to bardziej zadanie na czytanie globalne). Pogadaliśmy jeszcze chwilę o rodzinie potworów, zadawaliśmy sobie zagadki – trzeba było oswoić ich jeszcze trochę z książką. A później oznajmiłam im, że za chwilkę staniemy się pisarzami i stworzymy własną bajkę.

Bierzmy się za pisanie – z odrobiną wsparcia 😉

Podzieliłam tablicę na 6 części. Na każdej z nich napisałam numerek, który miał odpowiadać numerowi strony. Następnie na pierwszej stronie narysowałam na środku potwora i napisałam na górze strony ‘THIS IS MY FAMILY’. Poprosiłam ochotników, żeby pomogli mi wymyślić rodzinę potwora i ‘napisać’ naszą wspólną książkę na tablicy. Właściwie każdy z uczniów chciał dorzucić do książki coś od siebie: dorysował coś lub przepisał słowa z podręcznika. Dobrze, że miałam sporo markerów, więc dzieci mogły pisać symultanicznie. Pozwoliło nam to w 10 minut stworzyć własną wersję książki o rodzinie potwora.
Książka ta stała się naszą ściągawką do tego jak napisać własną bajkę.

Prawdziwi pisarze! – zadanie dodatkowe

Postanowiłam, że po takiej lekcji można spokojnie dać dzieciom możliwość spełnienia się twórczo już na własnych warunkach. Ochotnicy mogli samodzielnie (oczywiście przy użyciu podręcznika do języka angielskiego) napisać książkę o wybranej przez siebie rodzinie. Kiedy na kolejnych zajęciach zostałam zalana stosem własnoręcznie stworzonych książeczek, to rozpierała mnie duma z tych moich dzieciaczków! Oczywiście zaraz wzięliśmy się do czytania każdej z książek wspólnie, a następnie (za zgodą autorów) umieściłam je w naszym angielskim kąciku na korytarzu szkolnym. Świetnie się spisali!

Zaraz zobaczysz niektóre z prac moich pierwszoklasistów. UWAGA: żadne błędy nie zostały przeze mnie poprawione!

Nasze arcydzieła

Mam nadzieję, że mój projekt piśmienniczy z pierwszoklasistami zainspirował cię do działania! Jak najbardziej zachęcam cię, żebyś dawał uczniom zadania odrobinę trudniejsze i pozwalał im na rozwijanie skrzydeł. To niesamowite uczucie, kiedy widzisz, jak dzieciaki się z siebie zadowolone, bo wykonały zadanie z pozoru bardzo skomplikowane.

Jestem ciekawa czy kiedyś próbowałeś podobnego projektu z najmłodszymi. Chętnie poczytam o twoich doświadczeniach w komentarzu.
Dzięki i pozdrawiam ciepło! 😊

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj